Omkring 1912 tog Søren Bay, Asnæs dette billede af Egebjerg, med kirken i baggrunden.
Bay har stået ca. ud for indkørslen til der hvor Egebjerg skole i dag ligger. Til venstre ses Egebjerg købmandshandel og lige over drengen er det ringer og graver Karl O. Jensens hus.
Husene
På venstre side af vejen, er hverken smedjen eller kommunekontoret opført endnu (ved træerne). I 1912 opfører Ole Olsen Egebjerg smedje og Maskinværksted. Smedjen overtages senere af smed Ludvigsen, som efter kort tid pludselig dør. Enken Annie Ludvigsen drev den videre et stykke tid, hvorefter hun lukker den. Kommunekontoret bygges først i 1928. I 1940 bliver der anlagt en sportsplads, og i 1960 bygges Egebjerg skole, i tilknytningen til sportspladsen. Huset til højre, med de 3 vinduer i gavlen, ligger stadig på Egebjerg hovedgade.
Til højre længere fremme har, plejehjemmet der blev indviet i 1957, adresse. I dag har Brugsen til huse i den tidligere købmandshandel og ringerens hus er revet ned og blevet en del af denne.
Rutebilen
Ud af vejen på billedet, kørte rutebilen fra Nykøbing til Holbæk. Den blev oprettet den 1. januar 1921 af Ludvig Nielsen, Abildøre, som oprindelig kørte ruten Nykøbing-Egebjerg-Bråde-Siddinge-Herrestrup-Hagested-Holbæk.
Den 1. januar 1926 blev ruten overtaget af vognmand Rudolph Jørgensen, der trofast drev ruten i en lang årrække indtil sin død, hvorefter hans enke drev ruten i nogle år.
Den 1. april 1969 blev ruten overtaget af en af hans mangeårige chauffører, Frede Danielsen, der foruden denne rute også drev en del turistkørsel, hvor navnet ”Frede Danielsens Rute- og Turist-fart” blev uløseligt knyttet til de hvide Scaniabusser fra Nykøbing.
Da Vestsjællands Trafikselskab startede den 1. august 1980 fik ruten nummer 65, den fik timedrift, og OHJ fik 2 enkelte afgange på ruten.